Friday 19 August 2011

Kisah Sedih Ayam2 Di Seluruh Dunia Menjelang Syawal :(

Salam aidilfitri kepada semua pembaca setia ruangan Tak Yah Uji Akal ini. Ramadhan yang akan meninggalkan kita sedikit masa lagi, bakal menyaksikan kedatangan Lebaran. Lebaran yang akan tiba tidak lama lagi sangat2 indah bagi mereka yang bahagia dalam kehidupanya dan bagi mereka yang telah kehilangan mereka yang tersayang, hari lebaran itu memberi 1001 makna bagi diri mereka. Kita ikut luahan dari ayam2 yang masih hidup ini.


a) Ayam Malang - JB
"  Sejak terciptanya kenderaan dan pembebasan asap2 kilang di seluruh dunia, hidup aku camni lah. Bukan sahaja berpenyakit malah dipulaukan.  Tinggal sebatang kara. Sudah lah hodoh, berbau lagi. Bini2ku dan anak2ku semuanya sudah lama mati kerana penyakit barah jugak." - dengan nada yang sedih sambil mengelap hingus mengunakan kulit. "Siapa xtahan wooo hidup penuh dengan pencemaran alam sekitar, aku ni kalau jadi manusia, eye mo tu dah lama aku beli buat mataku yang pedih2 ni. Hospital Sultanah Aminah dah lama aku beratur minta buat rawatan. Tapi xpela, aku ni seorang ayam. dah terlambat, keluargaku pun dah lama pergi. setiap yang berlaku ada hikmahnya. Biarpun aku terkena penyakit barah , bersyukur masih ramai yang sanggup nak membaca luahanku "

b) Ayam Tak Lampi ( Lampi = Lambat Pick Up ) - Pontian
" Aku bersyukur kerana dapat lari dari dunia manusia ni. Aku bukan benci mereka, tapi melihat bangsaku yang ramai mati menjelang syawal tiba, ramai yg menjadi mangsa dengan bodohnya mempercayai segala2nya.. Xperlulah aku kisahkan bagaimana aku berjaya lari dari ladang ( mengelak buruan penternak ), tapi cukuplah aku ceritakan contoh segala2nya seperti diberi makanan percuma ketika di ladang sehingga gemok lalu dihantar ke pusat2 tahanan tertentu ( untuk disembelih ) huk3, menurut arwah baik kawanku, kebanyakkan semua telah ditipu oleh golongan ayam tua dan mempercayai kata2 manis golongan2 tua yang telah pergi dulu. Golongan tua mendakwa dekat shopping mall banyak wayang untuk bangsa kita menonton. Jadi semakin ramai yang excited semakin ramai lah yang mati".-Sambil menujukkan menu2 Kenny Rogers dimana bekas isterinya pernah dijadikan sajian.




c) Ginger - Hollywood
" Emm melihat bakatku yang hebat. Aku bersyukur sebab dijadikan kawan dengan manusia. Hasilnya  aku telah berjaya mendapat tawaran berlakon dalam filem Chicken Run. Bukan itu saja, malah game2 dan model anak patung merupaiku pun telah diwujudkan. Siapa xbangga kan. Orang kampungku pasti gembira. Kini, apabila menjelang syawal. Aku bukan sedih melihat rakan2ku ramai dijadikan makanan. Tapi aku rindukan kampung halamanku." - air mata mengalir sambil sempat menunjukkan peta daerah Segamat dimana kampung ia dibesarkan. " Hujan Emas Di Negeri Orang, Kat Sini Salji dan X hujan2 pun " - luahanya dengan sedih lagi.




d) Bapak Ayam
" No komen..apa aku boleh cakap, lepas Ramadhan pelanggan makin ramai. Nak langgan cakap, aku xada masa ni" - terus blah dan maaf gambar beliau xsempat dirakam.




8 comments:

Unknown said...

haha..ayam goreng! (gaye upin ipin) xde ke?

Tak Yah Uji Akal said...

puasa xboleh makan siang2 ni! koi3~

Unknown said...

ala kn tgh sahur ni~

mohdhazlan Dreadlock said...

RENDANG AYAM SEDAP:)

Tak Yah Uji Akal said...

zeera: sahur ikut waktu bangla ehh?? wakaka..
hazlan: oit2..lekkk lu..pose lu...krg terliur krg wakaka..

RIMA DANIA said...

baru je tengok Chicken Run aritu kat tv.. Tu jenis2 ayam x redha yang dia adalah ayam hehe dah memang makanan manusia... hihihi....

Tak Yah Uji Akal said...

haha ayam cam chicken run tulah akan mengakibatkan manusia pupus~ ahaks

Cik Rara said...

tediaa